300x woordwaarde

De schrijvende journalistiek is waar ik als professional vandaan kom. Maar die vlag dekte steeds minder de lading. Mijn woorden en teksten zijn tegenwoordig vooral een middel voor verandering in plaats van een eindproduct of doel op zich. En dat levert voor iedereen veel meer op.

Vrijwel al mijn opdrachten zijn gericht op het definiëren of positioneren van complexe zaken die zich lastig in woorden laten vatten. Denk aan moeilijke technische of digitale ambities, transities, concepten en strategieën waarvoor intern of extern draagvlak moet worden gecreëerd.

Mijn opdrachtgevers zitten overal in de organisatie. Meestal zijn het CIO’s, CDO‘s, CTO’s, enterprise architecten, CEO’s, programmamanagers. Ik luister, stel vragen en breng onveranderd diepgaande kennis van het strategische technologie- en datadomein mee. Met mijn observaties, analyses en aanbevelingen kunnen communicatieafdelingen en/of verandermanagers verder. Bij arbeidsmarktcommunicatie is soms P&O betrokken of leidend.

Misverstanden

Hoewel mijn media-activiteiten steeds meer naar de achtergrond verdwenen, deed ik mijn nieuwe werk nog lange tijd onder de vlag van journalistiek. Dat leidde nogal eens tot misverstanden. Zo wordt je als schrijvend journalist afgerekend op een geleverd artikel of een ander eindproduct. Terwijl het in mijn praktijk voornamelijk draait om de waarde en inzichten tijdens de gevoerde gesprekken zelf.

Nog altijd lever ik als onderdeel van mijn dienstverlening van elk zakelijk gesprek een 250 tot 350 woorden tellende samenvatting, conclusie of een paar aanbevelingen. Daar kan de ander vervolgens alle kanten mee op: publiceren als blog, combineren met andere gespreksverslagen tot een breed gedragen visiedocument, handvatten en inzichten overdragen aan de communicatieafdeling, whatever…

Met een open blik en houding het gesprek in. Om een vorm van waarde te leveren die verder gaat dan een journalistieke woordprijs. Dat is mijn belofte en intrinsieke motivatie.